» » Brązowy ryż - cała prawda.

Brązowy ryż - cała prawda.



W wielu kulturach na całym świecie ryż jest podstawowym artykułem spożywczym. Występuje w wielu odmianach (kształtach, kolorach, rozmiarach), z których najbardziej popularny jest biały i brązowy. I chociaż biały ryż jest powszechniej spożywany niż brązowy, to ten drugi ma reputację zdrowszego wariantu.
alt
Każda gospodyni domowa i bywalec siłowni mający pojęcie o diecie i zdrowym odżywianiu powie, że brązowy ryż ma ogromną przewagę nad białym w zakresie wartości odżywczej. Brązowy ryż podobno zawiera więcej błonnika, białka, ważnych witamin i minerałów, podczas gdy miska białego ryżu stanowi w zasadzie garść pustych kalorii o niskiej wartości odżywczej. Ale czy faktycznie tak jest? Czy jest to kolejny przesąd oparty na niepotwierdzonych dowodach, rozpowszechniany przez "zdrową społeczność", która wydaje się mieć obsesje na punkcie słowa "pełnoziarnisty".

BRĄZOWY RYŻ ZAWIERA SPORO BIAŁKA, BŁONNIKA I UTRZYMUJE STABILNA POZIOM CUKRU WE KRWI?


Opierając się na ogromnej ilości przeprowadzonych i bieżących badań naukowych można stwierdzić, że to tylko ładnie zaprojektowany mit. Przede wszystkim, ryż ogólnie nie jest dobrym źródłem białka, błonnika, witamin i minerałów - jest to jedynie łatwo przyswajalna forma glukozy, co sprawia, że jest to dobry wybór, aby uzupełnić mięśnie po wyczerpującym treningu. To prawda, że zawiera białko, ale ta ilość jest nieznaczna i nie należy liczyć na to, że zaspokoi dzienne zapotrzebowanie - o wiele więcej daje skromna porcja białka zwierzęcego. Jeśli chodzi o błonnik, brązowy ryż rzeczywiście zawiera pewną ilość - ale nawet nie w przybliżeniu tyle co owoce i warzywa, a przy tym, błonnik przez nie dostarczany jest lepszej jakości. Wreszcie, prawdą jest również, że brązowy ryż nie podnosi poziomu cukru we krwi tak jak biały ryż, ale ponieważ nikt nie zjada talerza samego ryżu, to nie robi żadnej różnicy w świecie rzeczywistym. Gdy jest spożywany z inną żywnością (zwłaszcza tłuszczami), tempo trawienia i wchłaniania skrobi spowalnia się i nie doświadcza się skoków cukru we krwi, więc tak naprawdę nie ma znaczenia, czy ryż, który zjadłeś był biały czy brązowy.

Teraz, gdy wyjaśniliśmy sobie już, że brązowy ryż nie zapewnia żadnych niezwykłych korzyści w porównaniu z białym ryżem, przejdźmy do większego zagadnienia. Brązowy ryż zawiera kwas fitynowy - związek znajdujący się w otrębach ryżowych, części, która nadaje brązowemu ryżowi kolor. Kwas fitynowy, który w zasadzie jest anty odżywczy, znajduje się w wielu zbożach i roślinach strączkowych, wiąże się z minerałami takimi jak cynk, żelazo, magnez, niacyna i wapno, zapobiegając ich wchłanianiu. Ponadto hamuje również pepsynę, enzym odpowiedzialny za rozpad białek i amylazę, enzymu odpowiedzialnego za rozpad cukru. Oznacza to, że kwas fitynowy nie tylko utrudnia wchłanianie niektórych składników odżywczych, ale także zaburza trawienie. Więc nawet jeśli jego profil żywieniowy był znacznie bogatszy niż białego ryżu, to w ogóle nie ma znaczenia, bo kwas fitynowy sprawi, że te składniki odżywcze będą w większości niemożliwe do strawienia. I trzeba powiedzieć, że badania potwierdziły, że zmielony biały ryż ma wyższy współczynnik absorpcji minerałów niż ryż brązowy. Podsumowując, można bezpiecznie stwierdzić, że biały ryż jest wciąż lepszą żywnością i jest wskazane sportowcom, aby się go trzymać, niezależnie od całej propagandy brązowego ryżu.

Dlatego przed zakupem czegoś, tylko dlatego, że topowy guru zdrowego odżywiania z forów internetowych powiedział, że to będzie dla ciebie niesamowite, dokształć się w tej kwestii i znajdź wiarygodne dowody, ponieważ jest to najpewniejszy sposób, aby zachować sprawność i zdrowie.




 
Przejdź do strony głównej